Deep blue sea

Deep blue sea (1999)

Regi: Renny Harlin 

Manus: Duncan Kennedy, Donna Powers, Wayne Powers 

Skådespelare: Thomas Jane, Saffron Burrows, Ll Cool J, Samuel L. Jackson, Stellan Skarsgård m.fl


Susan (Burrows) och hennes forskargrupp på undervattenslaboratoriet Aquatica är nära att hitta botemedlet för alzheimer i hjärnan på hajar. För att få mer pengar till projektet av sin investerare Russel (Jackson) bjuder hon med honom för att se forskningen med egna ögon. Men då hon har förstorat hjärnorna på dem har det bidragit till en sidoeffekt som gjort att testhajarna har blivit smartare, snabbare och mer brutala, vilket de blir abrupt medvetna om när en storm kommer över dem och totalförstör anläggningen över ytan och vattenfyller våningarna undertill. Våning för våning kämpar de sig upp till ytan med både vattnet och tre livsfarliga och målmedvetna hajar hack i häl.


Det här är en film som jag kan uppskatta trots att det är väldigt otroliga hajar. Men jag älskar castingen och karaktärerna, speciellt Cool J. som kock på anläggningen är min favorit. Hans ena och enda medskådespelare ett tag är en papegoja, Bird och han (inte fågeln) vann Blockbuster entertainment award för sin biroll. Han blev dessutom nominerad för en titel som tyvärr är en spoiler för filmen. Men att han är en favorit för mig i den här filmen beror också på hans medverkan och roll i Halloween: H20 som liknar rollen i den här. 


Jackson tackade ja till sin roll för Harlins skull som han jobbade med i The long kiss goodnight, men varför Skarsgård tackade ja vet jag inte. För jag tror det är jag som gillar filmen mer än vad den är bra. Men som hajfilm finns det värre filmer, det här är ändå en bra producerad film, bra skådespelare och karaktärer, men att man tycker att en förtjänade att dö är tyvärr ett minus. Inga riktiga hajbilder är som känt ett minus hos mig, men bra attacker och bra vfx höjer upp det. Jag hade velat ha snäppet mer bakgrundshistoria för att filmen skulle kännas bättre än bara bra. Det är absolut en tillräckligt bra och rolig film att se en tråkig dag eller när man är sjuk, men det krävs att man mörkar ned för att kunna se vissa scener. 


"Bring me some sushi!"


(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback