Downsizing

Downsizing
Regissör: Alexander Payne Manus: Alexander Payne, Jim Taylor
Skådespelare: Matt Damon, Kristen Wiig, Christoph Waltz, Hong Chau, Rolf Lassgård
 
Filmen handlar om en norsk forskare (Lassgård) som lyckas med sitt experiment att krympa möss. När berättelsen börjar är han själv liten och det finns redan många små samhällen där många har bosatt sig och genomfört proceduren att bli liten. Vår huvudperson Paul (Damon) och hans fru Audrey (Wiig) funderar själva på att göra det för att underlätta livet och att ha råd att bo. Men då det är en enkelbiljett och man inte kan bli stor igen är det ett stort beslut att ta. De faller snart för trycket då alla säger att det är så bra och att man sparar in både pengar och på jordens resurser på det sättet, och de väljer därför att flytta till det populära samhället Leisureland. Men när Paul vaknar upp efteråt får han en chock som ändrar hans omständigheter, inte bara med tanke på sin storlek, och han måste hitta en ny mening med livet i denna lilla, stora värld.
 
Jag ska vara ärlig och säga att jag blev besviken på filmen. Jag hade stora förväntningar på den och hade längtat efter att se den och trodde att det skulle vara en dramakomedi. Jag hade hellre sett den som sådan men stället visade det sig vara en lättsamt allvarlig film med en utopisk ton och med mycket udda karaktärer i rollistan. Det blev en udda historia när jag hellre hade velat se mer av själva grejen med krympandet, men det konceptet glömdes snabbt bort och man var fast i den nya världen med sina vardagliga problem. Det är en hög ambition, väldigt välgjort och man vill mycket med filmen. Den har en fin och altruistisk tanke men det blev för udda för mig. Skådespelarna var super, Lassgård är och förblir en storfavorit för mig och Christoph Waltz gör alltid bra ifrån sig. Hong Chuang bar trots sin udda karaktär upp filmens hjärta och räddade den. Men med krossade förväntningar så får den tyvärr inte mer än en femma av mig. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback