Hjärter dam

Hjärter Dam 

Regi: May el-Toukhy Manus: May el-Toukhy, Maren Louise Käehne Skådespelare: Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper

Anne och Peter lever tillsammans med sina två flickor som är tvillingar i en förort till Köpenhamn. De bor i ett stort och fint designhus med skogen som bakgård, tvillingarna ser likadana ut och Anne är klädd som sig bör som den advokat hon är, då hon driver en advokatfirma som är specialiserad på unga kvinnor som far illa. Fasaden är perfekt, precis så som hon vill ha det. Peters 17-åriga son Gustav som han knappt känner kommer för att bo hos dem efter att ha haft det struligt hos mamman i Stockholm, men har svårt att känna sig hemma hos dem. Anne försöker få honom att känna sig välkommen och efter den händelse som startar berättelsen ger hon honom ett ultimatum: välja att bli en i familjen eller att ta konsekvenserna för sin handling. Han börjar må bättre och kommer närmare Anne än sin egen pappa då de inleder en sexuell relation.       
 
Dronningen som är filmens originaltitel hade en mörk och klustrofobisk underton och känslan av illamående sattes an i filmens första scen. Skogen och grenar som temat av det virrvarr av innästlade, hårt knutna känslor gick rakt igenom från början till slut och tankarna går till både Antichrist och mother! när man försöker förstå vad det var som egentligen hände. För jag köpte inte filmen alls från början. Jag förstod inte hennes val och passionen mellan dem var inte självklar. Kanske var det bara ett maktspel för att hitta tillbaka till sin man som ofta var borta, genom en nytändning. Men att välja att riskera offra hela sin tillvaro som uppenbarligen var hennes allt, var inte trovärdigt. När filmen nådde sitt klimax blev det som mest intressant. Då blev hon en karaktär som stod för det hon gjorde och jag hade hellre sett mer av den historien, av det som hände sen, och mer än bara konceptet förbjudet sex med minderårig. Men å andra sidan var det ingen gestaltning av ett renodlat monster som i mother! där han vet vad han är och står för det. De explicita sexscenerna var kraftfulla men gav inte mer än snusk och maktpositionernas placeringar. Gustavs känslor var trovärdiga, men vad han exakt ville med det han gjorde var oklart. 

Dyrholm som hela tiden var i förgrunden i familjen spelade rollen som mor, styvmor och älskare mycket väl, likaså Krepper och Lindh som båda hade sin plats runt henne. Det var stilfullt rakt igenom inifrån och ut, mycket snyggt foto och visuellt känslosamt. Man lämnas av tankar över vad ondska och monstruösa dåd är i förhållande till goda och onda människor, hur det påverkar de närmaste och vad de får lov att acceptera.

(null)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback