Shakespeare in love

Shakespeare in love

Regi: Ronny Danielsson
Manus: Baserad på filmmanuset av Marc Norman och Tom Stoppard Scenversion: Lee Hall. Översättning: Calle Norlén
Skådespelare: Alexander Karim, Sofia Ledarp, Gunilla Röör, Christer Fant m.fl.
 
William Shakespeare, den store pjäsförfattaren har fått skrivkramp. Det enda han har kommit på är namnet Romeo. Hans största fan Viola ser hans verk på teatern och kan alla repliker utantill. Hon vill själv skådespela men då detta utspelar sig i 50-talets England är bara män tillåtna på scenen. Hon tar hjälp av sin amma att klä ut sig til man och går på audition för rollen som Romeo och får den. I en scen som de repeterar ska en kyss utföras, men då hon har svårt för den får han instruera den på henne själv. Och vilken kyss sen!
 
Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk till det här valet av pjäs för min egen skull. Jag tog första bästa storpjäs så att säga, det skulle vara kul och lättsamt. Men jag saknade snabbt känslan av en teaterpjäs med tyngd och substans, tankar och känslor. Jag blev positivt överraskad över att dramat grep tag i mig ganska fort. Jag älskar som bekant temat teater i teater och den här var dessutom som att se två pjäser i en, pjästiteln själv och Romeo och Julia. Att gestalta teater kan bli klyschigt och bli ytligt i sig, att man fokuserar på den förevisande delen av det. Men dramat grep tag i mig ganska fort och gick rakt in i kärnan. Det visuella gestaltade både spektaklet och deras intima relation och känslolöst var det verkligen inte. Tvärtom ryste jag när första akten slutade. Så pjäsen var definitiv färggrann i alla sina nyanser och likaså skådespelarna som fick fram sina bästa jag i både det komiska och sorgliga. Framförallt uttrycker pjäsen kärleken till posein, teatern, skådespeleriet och inte minst Shakespeare.

(null)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback