A ghost story

A ghost story
 
Regi och manus: David Lowery
Skådespelare: Rooney Mara, Casey Affleck
 
Affleck och Mara spelar ett kärleksfullt par som märker att något händer i deras hus på landet. När han plötsligt är med i en bilolycka blir hon ensam och berättelsen kommer igång utifrån hans perspektiv.
 
Den här filmen köpte jag på ren impuls. Jag såg den och lade undan den för att det inte riktigt gick fram av baksidestexten vad det var för sorts film (spökfilm eller en flummig drama) men gick tillbaka från kassan ändå för att magkänslan sade åt mig att jag skulle ha den. Både Rooney Mara och Casey Affleck är bra skådespelare, så därför måste det vara en bra film tänkte jag. Vilket filmpar! Och vilken filmpärla jag har i min samling nu!
 
Det här är ingen traditionell film och jag vill inte ge någon traditionell recension över denna med risk att avslöja för mycket. Den måste ses och filosoferas över av varje enskild person. För den är en riktigt filosofisk skildring över alltings existens, tiden vi har - både nu och sen - och kärleken som alltid består som en envis men ack så nödvändig livskraft. 
 
Som titeln antyder är det en spökhistoria och det är vad det är, även om det är med en tvist. Den är konkret och brutal i sitt anförande men ändå så finstämd. Det är långa, långsamma scener som berättar exakt det den vill säga, att tiden går. Även klippningen gör storyn till vad den är och hur den berättas fram. Det här är film-"magi" när det är som bäst! Framförallt kändes det som en film som jag hade kunnat skriva. Jag älskar den nu och jag skulle ha älskat den som liten och det är en sådan film som skulle ha fått mig att börja älska film som liten.
 
Jag hade velat se ett längre slut, även om det inte behövdes. Det som behövdes gå fram gick fram. Hade jag skrivit den själv hade jag fått med två detaljer till som inte kändes helt tillfredsställande i sin helhet, ett litet hur och ett litet varför. Men man saknar absolut ingenting när det kommer till känslan och premssen av filmen!
  (null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback