Hush (1998)

Hush (1998)
 
Regi: Jonathan Darby
Mauns: Jonathan Darby, Jane Rusconi
Skådespelare: Gwyneth Paltrow, Johnathon Schaech, Jessica Lange m.fl.
 
Jackson (Darby) och Helen (Paltrow) bor och jobbar i New York City. När julhelgen närmar sig åker de för att besöka hans mor Martha (Lange) på hennes gård Kilronan i Kentucky, där han växte upp. Det är första gången han ska introducera Helen för sin mamma och han vet att det inte har gått så bra förr med tidigare flickvänner. För hans kära mor är en väldigt överbeskyddande sådan, svartsjuk och vill helst ha honom för sig själv. Martha försöker övertala honom om att de ska stanna och driva gården med henne. När de har återvänt till NYC efter nyårshelgen får de reda på att Helen är gravid och Jackson friar till henne. När de berättar nyheten för Martha vill hon att bröllopet ska ske på Kilronan. Helen får också träffa Jacksons farmor som bor på ett hem som Martha bekostar. Men hon gillar inte Martha och är övertygad om att det var Martha som dödade hennes son tillika Jacksons pappa. Efter bröllopet åker de åter igen hem men efter en olycka med en inbrottstjuv åker de tillbaka för att stanna på gården och vänta ut graviditeten.
 
Denna Hush, Blodsband på svenska, älskade jag som liten och har velat se om sedan dess. Jag har letat efter den i flera års tid och äntligen hittade jag den och finns nu i min ägo, dock i holländsk utgåva. Jessica Lange är fantastisk och Gwyneth Paltrow lika så. Nu när jag såg om den kom jag ihåg varenda detalj och gillade den lika mycket nu. Jag hade gärna sett ännu mer krut, speciellt i slutet. Han är en ganska lam karaktär, men kvinnorna briljerar. Både som skådespelare och i deras karaktärer. Annars älskar jag att det är iskallt och subtilt. 90-talets thrillers är utan tvekan min favoritgenre!  

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback