The secret: dare to dream

Regi: Andy Tennant
Manus: Andy Tennant, Bekah Brunstetter, Rich Parks (baserad på boken The secret)
Skådespelare: Katie Holmes, Josh Lucas m.fl.
 
Miranda är en kämpande, ensamstående trebarnsmamma efter att hennes man tragiskt gick bort i en flygplansolycka. De bor i New Orleans när Bray, en mystisk man kommer på besök för att överlämna ett brev till henne med The secret som sigill. Men när bara ett av barnen är hemma lämnar han det i brevlådan istället och som försvinner när stormen drar förbi. Han är positiv och hjälpsam då han erbjuder sig att fixa huset som förstörts i stormen.
 
Jag hade sett fram emot den här filmen och hade förväntningar därefter. Men tyvärr så blev jag gruvligt besviken. Istället för en story där huvudkaraktären borde ha fått lära sig attraktionslagen och de universella lagar som råder för att kunna leva utifrån dem, så var det vilken story som helst med den vanliga enkla förklaringen som alltid ges. Boken är enkel och tydlig även den, så kanske borde jag förstått att filmen skulle gå samma väg. Men då Rhonda Byrne, författaren till den, är medproducent till filmen trodde jag hon skulle göra mer av just den som en förlängning av sina böcker. Men icke. Rent filmiskt var den inte heller så bra. Dramaturgin och dynamiken var båda mediokra. Huvudkaraktären kändes inte som en sådan, det var inte klart vem som var vad i förhållande till varandra och replikerna var övertydliga. Storyn i sig hade potential, men det hade inget med attraktionslagen att göra. Holmes var mycket bättre än sin karaktär och temat låg mest i repliker, ytliga exempel och att det tydligt handlade om en negativ och en positiv karaktär.
 
Det jag hade velat se och förväntat mig var hur en karaktär tar sig från en situation till en annan genom att lära sig attraktionslagen och få erfarenheterna på vägen. Attraktionslagen handlar inte bara om tur; det handlar om att vara i flödet, lyssna på livet och agera på möjligheter som kommer i ens väg. Det fanns det ingen skymt av i den här filmen. Det man ser är det man får, en mycket ytlig film utan någon som helst wow-faktor. 
 
(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback