CODA

Regi: Sian Heder
Manus: Sian Heder, Victoria Bedos, Stanislas Carré de Malberg, Éric Lartigau, Thomas Bidegain
Skådespelare: Emilia Jones, Troy Kotsur, Marlee Matlin, Eugenio Derbez m.fl.
 
Ruby lever med sin dövstumma familj där hon är den enda hörande. De försörjer sig med fiske medan Ruby också går sista året i skolan. Snart ska hon jobba på heltid med familjen men då hon väljer musik som tillvalsämne blossar det stora sångintresset upp och börjar tävla om hennes tid och engagemang. 
 
Det här var en riktigt bra film som jag ansåg var den bästa av de Oscarsfilmer och trodde på som vinnare, fast jag bara hade sett hälften av kandidaterna till Bästa film - nomineringarna. Jag ville nog att den skulle vinna mer än vad jag trodde på det då det var en klassisk coming of age - historia. Känslorna fanns där men var inte superhajpade samtidigt som det ändå blev en kontrast i det lågmälda vardagslivet. Dramaturgin satt som den skulle om än något förflyttad för att betona det dövstumma temat, vilket också funkade helt okej för att det blev något nytt. Det var realistiskt helt enkelt! Mer behövs inte alltid. 

(null)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback