Sofiologi

Att känslan av att vara jag stämmer överrens med den jag är och så som Paulo Coelho skrivit Häxan från Portobello, skulle jag alltså vara en häxa. Häxor som brändes på bål, eftersom de enligt kyrkan ansågs vara i förbund med satan för att lära sig magi. Kyrkan och samhället började utföra häxjakt för att de såg häxor och kloka gummor som hot, eftersom de sågs kunna hjälpa och bota de sjuka. Men i själva verket är väl inte magi mer magi än att Jesus kunde gå på vatten ... Vilken ironi! Eller att han kunde hela människor. Jesus fanns säkert en gång i tiden, det tror jag, en människa precis som den vi är idag. En helt vanlig man som hade en eller annan förmåga. Magi existerar ju faktiskt i olika trossystem i olika varierande grad runt om i världen. Det ockulta går därför ihop och funkar med kristendomen, det kan ockultister gå med på - men det är kyrkan som stretat emot, förbjuder det "farliga". Det finns de som försöker finna en andlighet genom naturen, som iakttar den och försöker hitta likheter mellan den och människokroppen i syfte att finna en balans med jorden. Bland annat kan man ju som kvinna finna sin menstruationrytm i månens rytmer. Att vara öppen till krafter i naturen, växter, månen och annat, är sådant som kyrkan och samhället länge förnekat och förvägrat människor och speciellt då kvinnor. Man förvånas inte att bibeln genomsyras av bl.a kvinnofientlighet och det faktum att kyrkan brände vetenskapligt fakta för att det helt enkelt ansågs vara farligt och hotfullt för deras världsbild.  

Mitt namn kommer från grekiskans sopheía vilket betyder vishet, eller "den vise". Sofia är därför ett centralt begrepp i den antika grekiska kulturen då de tre största tänkarna var Platon, Sokrates och Aristoteles. Sofiologin är både ett filosofiskt och teologiskt koncept, vilket i sig säger ganska mycket. Teologi som ordagrant från grekiskan betyder "läran om Gud", men som människor har förbrukat det ordet har det utvecklats till att ha två betydelser idag. Dels den konfessionella delen (d.v.s sträng trosbekännelse) dels den vetenskapliga delen med religionsvetenskap som synonym, och som används mest idag, åtminstone i Sverige. Det betyder att det handlar om vetenskapen om religionens (speciellt kristendomens) historia, innebörd och praktiska utformning och som har ett areligiöst förhållningssätt. Filosofi inbegriper bl.a logik, kunskaps - och vetenskapsteori, läran om saker och tings varande, etik och religionsfilosofi. Religionsfilosofi, som är värt att notera, menas med att det varken tar avstånd från eller bekänner sig till en religion, utan bara behandlar innehåll och struktur i religiösa föreställningar.

Under den medeltida skolastiken och den tidiga moderna filosofin var huvudsaken att försvara tron på Gud och de religiösa trossatserna, därför uppkom s.k Gudsbevis. I varje filosofiskt system var det en central del att bevisa Guds existens, men som detta misslyckades för att man inte kunde bevisa det på ett logiskt sätt delades filosofin upp i teologin och filosofin. Filosofin blev naturvetenskaplig och de gudstroende gjorde sig sin egen avdelning, teologin. Men som det nu betyder, känns det i alla fall för mig som att de kristna inte har så mycket att komma med idag.

Jag tycker det är helt fantastiskt att det har funnits människor som Sokrates, Aristoteles och speciellt Platon. (Sofia är även ett begrepp i platonismen.) Helt otroliga och fascinerande tänkande människor. Det är ju i stort sett de som har skapat vår värld så som den ser ut idag, från naturfilosoferna till vetenskapen upp till idag. Där emellan kom kyrkans storhetstid, d.v.s under medeltiden, då man såg hela tillvaron på ett gudomligt sätt. Under medeltiden var de två största filosoferna Augustinus och Thomas av Aquino. Augustinus tyckte att Platons filosofi och den kristna läran hade likheter, och han var den första filosofen som tog med historien i sin filosofi och på det sättet "kristnade" Platon. På samma sätt "kristnade" Thomas Aristoteles när han försökte förena Aristoteles filosofi och den kristna läran, och det kan i alla fall jag tycka är lite pinsamt att man kristnade filosofer som levde innan Kristus födelse, men avsikten för det var att de två inte längre skulle uppfattas som ett hot mot den kristna läran. Det är intressant åtminstone!

Kyrkan dominerades som sagt av män, men det hindrade inte att det fanns kvinnliga tänkare. En av dem, och kanske den viktigaste, var Hildegard av Bingen. Hildegard var en tänkare, nunna, predikant, författare, läkare, botaniker och naturforskare - men blev en symbol, närmast ett helgon, och hade en viktig betydelse för de kvinnor på den tiden som var mer jordnära och intresserade av vetenskapen. Enligt gammal kristen och judisk tro är Sofia en del av Gud, den kvinnliga, och hon uppenbarade sig för Hildegard som ärade henne genom sin konst och skriftliga verk.

Hagia Sofia (Heliga Vishetens kyrka) hette dessutom kyrkan i Konstantinopel som var religiöst centrum i över tusen år för de östortodoxa kristna. De uttrycker Sofia som den heliga visdomen hos Gud, och att man vinner visdomen genom ödmjukhet.

Som att de kristna skulle vara ödmjuka eller förstå, och anse sig vara så goda när det var de som brände de kloka kvinnorna på bål ...  Trots att renässansen medförde en individualistisk människosyn och ny natursyn regerade en auktoritär kyrka och stat och därför var det vanligt med häxprocesser, kättarbål, magi, övertro och blodiga religionskrig. Kyrkan hade länge monopol på utbildning, och det var inte alla som fick det. År 1484 godkände kyrkan offentligt häxjakten, d.v.s under renässansen (1400-1500 talet) men det var också då som förhållandet mellan tro och förnuft blev friare när filosofi och vetenskap frigjorde sig från kyrkan. Det banade väg för nya vetenskapliga metoder och en ny religiös innerlighet och fromhet uppstod. Kristendomen blev då att inte behöva förstå det kristna mysteriet, utan att underkasta sig Guds vilja (vilket kanske i och för sig är hemligheten, och att leva här och nu - tro på Guds vilja). Och det tror folk helt uppriktigt att man gör idag? De kristna, ja. De har ju fått sin utbildning inom kyrkan. Jag har svårt att se att de går igenom kristendomens historia och vad det egentligen säger och betyder, det är snarare manipulation påstår jag. Och det är illa! Då finns det också de som tror att de kan gå runt och skada andra människor (hycklare) och det enda de behöver göra är att be sin gud om förlåtelse för att kunna somna gott om kvällen. 

Och vem var det som stängde ned Platons akademi i Aten? Jo, kyrkan.  

Jag kan inte tillräckligt uttrycka min antipati mot kyrkan. Jag kan påstå mig själv vara mycket tolerant, men jag kan inte vara ödmjuk mot kyrkan. Ödmjukhet betyder förresten att vara underdånig, och jag tror inte på att vända andra kinden till - det gör jag inte. Inte om en kristen person slår på mig, verkar ju helsnurrigt om jag som inte är kristen ska bete mig kristet då. Det är skrämmande att det finns människor än idag som besöker och håller kyrkan vid liv. Det är inte klokt att man brände de kloka kvinnorna på bål, och allt annat som den gjort och stått för under tiderna. Jag tror på vetenskapen, har dessutom gått naturvetenskapslinjen - fakta är faktum - men jag tror förvisso ändå och är viss om den energi som finns överallt omkring och i oss. 

Jag heter Sofia, jag är mig själv, tror på ödet och jag skriver på mitt egna skriftliga verk ...

Filosofera mera!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback